Centrum Gigaprasárna

Asi nebudu dnes jediný, kdo cítí potřebu vyjádřit se k věci, která kandiduje na největší marketingovou ptákovinu roku.


Dnešek byl pro uživatele freemailů v České republice skutečně zvláštní. Hned dva poskytovatelé z velké trojky oznámili, po vzoru Google — jak jinak, zvýšení kapacity na 2 GB, sem tam deka. První zpráva přišla od Seznamu, ale až poté, co 2GB Gigamail oznámilo Centrum na tiskové konferenci. Hezké závodění o to, kdo bude první a kdo zprávu dostane první do éteru, Schumacher může jen závidět.


Zpráva od Seznamu nebyla tak velkým překvapením, po Googlu s Gmailem se opičí snad celý svět a tak se další zvýšení kapacity dalo čekat. Poskytovatele služby to v podstatě nic moc nestojí. V množství schránek, které jsou na seznamu k dispozici se stejně najde jen pár procent uživatelů, kteří budou schopni takovou schránku zaplnit. A disková kapacita je dnes už vážně za hubičku.  Zvyšování kapacity řekněme nad hranici 100 MB je tak pouhým marketingovým pozlátkem bez reálného významu (nepočítaje v to hacky, které umožňují připojení emailového účtu jako vzdáleného disku). Mnohem zajímavější byla informace o chystaném fulltextovém prohledávání mailů — něco, co si na Gmailu nemohu vynachválit. Lepší vyhledávání v záplavě zpráv je prostě užitečnější.


Zpráva od Centra byla ale překvapivější. Součástí zvýšení kapacity schránek je také zvýšení maximální velikosti přílohy. Ne na 30 nebo 50 MB. Na 600 MB — slovy šest set megabajtů. Nejdřív jsem si myslel, že se někdo překlepl a přidal nulu navíc. Nikoliv. Takovéhle přílohy chce Centrum poskytovat svým uživatelům, pokud příjemce bude také používat Gigamail od společnosti NetCentrum. Určitě znáte můj postoj k emailům s velkými přílohami. A to za velkou přílohu považuji cokoliv nad jeden megabajt.


Přiznám se bez mučení, že první, co mě napadlo bylo, že tohle určitě naláká pakáž, která se ráda se svými bližními jánošíkovsky dělí o plody cizí práce. Přeci jen je jednodušší odeslat film ve dvou emailech než v šedesáti. Bez ohledu na to, jak dlouho by upload takové přílohy trval i na kabelovém připojení. Nevěřím, že by někdo používal takovou možnost k šíření obrovských sbírek fotografií či domácího videa, tak lidé prostě nefungují. Ostatně nelegální číření software, hudby a filmů přes email je narůstající problém v celosvětovém měřítku — zejména u méně zkušených uživatelů.


To, co mě napadlo jako druhé, promiňte, pane Oldřichu Bajere a další zástupci společnosti NetCentrum, bylo, že se Centrum muselo zbláznit, když v rámci konkurenčního chce nalákat uživatele na možnost snadného sdílení warezu. Nevím, jestli to byl záměr společnosti, ostatně něco takového bych si měl správně jen myslet a potlačovat takovou myšlenku ve vlastní hlavě, ale skutečně nejsem s to najít jiný důvod, proč by měl kdokoliv nabízet možnost odeslat prostřednictvím emailu 600MB přílohu. Pouhá představa takové zhůvěřilosti nutí mé mozkové závity protáčet se v protisměru.


Ke stejnému závěru ohledně možného využití nabídky společnosti NetCentrum dospěl i Atlas.cz, který k tomu vydal prohlášení, ve kterém ředitel společnosti Atlas, a.s. Michal Černík říká: "Velikost schránky 2 GB a příloh 600 MB jsou přímou výzvou pro uživatele, aby mezi sebou sdíleli nejen vlastní fotografie, ale také jim dává prostor pro nelegální šíření hudby, filmů a softwaru. V žádném případě se nechceme stát nástrojem takového porušování práva." Netřeba dále komentovat, možná si to společnosti začnou mezi sebou vyřizovat přes právníky, alespoň bude o čem psát.


Nakonec malá douška: Pokud chce provozovatel portálu mermomocí přilákat nové uživatele a poskytnout jim nástroje pro sdílení legálních dat, jako jsou fotografie ve formátu RAW (ty velké, nekomprimované, které nikdo kromě profíků moc nepoužívá — rozhodně ne na ukázání známým), nekomprimovaná soukromá videa z dovolené nebo postele nebo jiné objemné soubory, měl by jim nabídnout kvalitně udělanou webovou galerii nebo ještě lépe — solidní FTP server či virtuální vzdálený disk. Posílat takové objemy přes email, byť pouhým přesunováním v rámci jednoho serverového clusteru, může jen intelygent nebo jak to je v té nové reklamě na freemail od NetCentra.


 

Komentáře

(Datel - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 09:40:20
K tomu bych rekl asi tolik - moje auto ma maximalni rychlost 240. Presto v obci jezdim 50. A jsem vyrobci vdecny, ze maximalni rychlost auta neomezil prave na tech 50.

re: datel (Xentar - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 10:03:05
hezke prirovnani, ale podle me moc nesedi. Pro cestovani "nadzvukovou rychlsoti" uz je stejne lepsi letadlo a ne auto. To je zaklad cele moji reakce. Email je pro odesilani velkych objemu dat naprosto nevhodny. A je jedno, ze se ta data vlastne nebudou prenaset pres pop, ale jen na diskovem poli - lide si na to zvyknou a zacnou pak cpat obrovske prilohy i do emailu mimo Centrum. Takze pokud nekomu nabidnout moznost sdileni velkych objemu dat, mel by to udelat jinak.

(slzoherec - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 10:16:21
Souhlasím s Datlem.
Nemá cenu se zlobit pro větší kapacitu.
Pochybuji, že bude tak veliká příloha masově využívána, už jen kvůli své absenci v konkurenčních službách. Velká příloha je nepohodlná a uživatelé se k ní nejpíše budou stavět jako k málokdy využívané, ale vítané možnosti. A právě možnosti vytvářejí solidní prostředí.

(sax - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 12:58:10
Také si myslím, že pláčete na špatném hrobě. Šíření warezu již dávno nemůžete technicky omezovat, je to věc osobního postoje každého jednotlivce k této problematice. A výrok pana Černíka mi přijde jen jako laciné mravokárství v době, kdy Atlas není sto držet v technologiích krok s konkurencí.

re: sax (Xentar - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 13:13:19
spousta lidi, kteri s pocitaci zacina jeste p2p neovladla.. pro ne je takovyhle email pomerne "dobrym" nastrojem, email je rozsirenym nastrojem pro distribuci chraneneho obsahu, prijde mi zcestne ho takhle podporovat, takhle velke prilohy podle me nido normalni neposila.

Jinak technicke omezeni sireni warezu je obtizne, ale rezignovat uplne neni spravne. Tenhle nazor neni popularni, ale ja skutecne nepokladam kradeni hudby, filmu a software za spravne, at uz jej ti, kdo jej provozuji, omlouvaji jak chteji.

Cos e tyka te reakce Atlasu, tezko mohu soudit, proc reagovali tak, jak reagovali, vim jen, ze me napadlo totez a vim take, ze u Atlasu ma 2 GB schranku a ze je uplne jedno, jestli Atlas nabizi bezne "jen" 1 GB, kdyz si kazdy muze zaridit schranek nekolik. LImit na velikost prilohy emailu na 15 MB nebo kolik to u Atlasu je, je az dost, prenaset velke soubor yprostrednictvim emailu je zhuverilost, az jde o deset mega nebo sest set.

A co treba.. (Noone - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 19:05:29
..kdyz bych chtel poslat kamosovi ze zvzdalene obce video(400 MB), ktery jsem natocil kdyz jsem byl o vikendu na rally? 1)Bud mu to muzu poslat normalni postou na cdckach. 2)Muze si dva tejdny pockat az k nemu nekdy pojedu a dovezu mu to. 3)Nebo pouzit nejakou p2p sit coz je znacne nesikovne. Pres ICQ mu to taky neposlu, protoze ani jeden z nas neni ACTIVE. 4)Muzu mu to poslat emailem. BINGO A navic nemusime bejt zaroven oba online. Ja proti 2GB kapacite a 600MB priloham proste nic nenamitam. A posilat si pres email warez??? Proc proboha? To je mnohem pohodlnejsi si to stahnout z nejake P2P site, uz jenom proto ze tam to muzu stahovat od vice lidi najednou.

re: A co treba (Xenik - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 20:41:55
ICQ 5 tka ma PODSTATNE vylepseny transfer protokol a neni problem ikdyz nemas verejnou ip adresu..a ses za proxynou/routerem pres nej posilat... Popripade takovym MSN messengerem protlacis cokoliv. Jinak email NENI stavenej na velke prilohy a primklanim se k zvrhlosti posilat mejly vetsi nez 1MB ve zvlastnich pripadech se da pochopit 2MB prilohy ale vetsi soubory be se meli resit pres FTP nebo je dat nekam verejne na internet..napriklad uschovna, nebo jak se ta sluzba jmenuje.

re:noone (Xentar - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 21:14:04
zkus si rpecist, co pisu, cely text, ne jen kousek, pak uvidis, ze pokud nekdo ma potrebu posilat nekomprimovane/dlouhe video, ma mu dobry poskytovatel sluzeb nabidnout virtualni disk nebo ftp server nebo video galerii stejne tak jako obrazovou galerii pro fotky. Hnat to pres email je uz z principu prasarna. A co se tyka warezu, i to uz bylo vysvetleno. Ale dobre, pokud chces slyset argument pro sireni warezu pres email tak je to spolehlivost a rychlost, tu u p2p zajistenou nemas.

(Nooby - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 21:46:49
Veru, totalni zbytecnost.. ale nezamyslim se nad tim, jde o marketing a spousta lidi urcite rve radosti ikdyz to nebudou vubec vyuzivat.. pro prenos vetsich soubouru pouzivam http://yousendit.com

(Dyler - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2005, 23:42:23
Pekny to komentar, souhlasim s Xentarem.

co resite jako? (qwon - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 00:48:16
nevim jak vy ale ja sem k nelegalnimu kopirovani hudby pouzival e-mail i kdysi je to supr mit velke prilohy ! jinak proc nelegalne sirit cokoli? protoze chudy cesky clovek na to stale jeste nema penize. skoncil sem

(xentar - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 00:57:42
kdysi platilo, ze chudoba cti netrati...

re:re:noone (jakublb - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 01:18:31
a neni nejaky virtualni disk nebo velkokapacitni ftp daleko lepe zneuzitelne k warezu nez nez email? zamyslete se co radite jako vychodisko - jestli neni jeste horsi ;)

snazite se tady potlacit konkurencni prostredi...

re:jakublb (xentar - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 01:26:43
virtualni disky nebo ftp servery se imho daji lepe kontrolovat nez vyuzivani emailu. A myslim, ze nejaka kapacita dat kolem 1-2 GB ve forme virtualniho disku by si nasla i uzivatele ochotne platit. Mit zazalohovane instalacni balicky a citlive dokumenty a fotky na fyzicky jinem miste je dulezite pro pripad vykradeni bytu, napriklad. tech moznosti vyuziti je hodne.

Mimochodem nesnazim se potlacovat konkurencni prostredi, nemam ani moc ani motivaci neco takoveho delat. jen jsem vyjadril svuj nazor, nsouhlasit s nim je vase pravo, ale nezkousejte mi podsouvat nejake smyslenky.

re:xentar ( - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 02:14:52
kontrola tam je prakticky nulova... staci neco zapokovat s heslem... treba

placene sluzby ale jsou prece neco jineho... portalum jde o silnou pozici na trhu a ne par korun... samozrejmne ze 2 giga jsou marketingovy tach na prilakani lidi, ale proc byt proti?

nazor to je - ale je prave proti konkirencnimu prostredi :)

blbej návyk (adams - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 03:31:39
Nevim, mám z toho jen pocit, že to u BFU vybuduje blbé návyky. Poslat třista mega jako přílohu z outlooku je pohodlnější, než řešit, jak to protlačit přes FTP. A když už bude mít tuhle možnost, tak se o ftp ani zajímat nemusí. A že se s tím posílá spousta balastu a spolehlivost je mizerná tu bloncku z reklamy zajímat nebude.
Ale na druhou stranu, pokud je někdo tak inteligentní, aby warez šířil přes mailové schránky, tak si tenhle komfort zaslouží a přeju mu to.

HE? (Orloj - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 09:28:29
To si opravdu myslíte že pokrok někdo zastaví? A proč se prodávají i ostré nože které mohou někoho pořezat? Napovím: můžete si s nimi ukrojit třeba chléb.. Je to zodpovědnost každého občana co se svou schránkou udělá a to že někdo "přibrousil nůž" není nic špatného. Otázkou je co naše zákonodárství dokáže udělat s tím, až začnou narůstat pobodaní..

(Pepa - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 14:56:01
Mno, usměvá reakce :-) Vysvětlete manažerovi se kterým komunikujete a kterému musíte posílat data ke schválení(výkresy, modely, dokumenty) v kapacitách 10 či 20MB aby se naučil používat ftp. To je nad lidské síly. On umí používat pouze email. Takže vaše názory o warezu apd. si strčte za ..... Jsou tu lidé pro které jsou velké přílohy nezbytné. To vy ovšem s vašim nesmyslně radikálním názorem a podporou přílohy do 1MB asi nikdy nepochopíte. Pokud mi ovšem nabídnete, že mi zdarma budete zajišťovat dodání dat třeba na CD během cca 15 minut na dané místo(i na vzdálenost několika tisic km), beru to :-)

(jrk - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2005, 19:30:21
2Pepa: Ono posilat jakekoliv velke prilohy je prasarna hlavne kvuli tomu, ze se muze velice lehce stat, ze server na druhe strane (uzivatele, kam to posilate) je pripojen pres nejakou linku s vyssi ztratovosti a muze se stat, ze to spojeni nekolikrat spadne - takze se tech 15MB nebo kolik nebude prenaset jen jednou, ale treba 10x (zalezi na nastaveni) a posilat jen tak 10x tolik dat je IMHO ne az uplne zanedbatelne ...

P2P (wolfy - Mail - WWW) Vloženo 17.04.2005, 22:03:29
No jenom takovy detail, pokud budu chtit sirit neco nelegalniho pres mejl tak pro 2G schrance muzu nekomu poslat jen 2G a musim vedet komu je dam. Pokud vim p2p fungije obracene nekdo neco vystavi a zbytek lidi si to stahuje coz u mailu pouzit nejde

velikost prilohy a bandwidth (Honza - Mail - WWW) Vloženo 18.04.2005, 00:20:56
Huráááá, už se těším, až mi všichni ti BFU, co mi teď posílají obrázky jako 20 MB bitmapy vložené do wordovského dokumentu, začnou posílat celá cédéčka jako ISO! (Nehledě na to, že 600 MB binárních dat v e-mailu nabobtná skoro na 700 MB)


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL va?ich stránek:


Nadpis:


Text:


   
Témata

PR a média
Seriály a DVD
IT a věci kolem
Osobní povzdechy
Mučení a sebevraždy
Novinky a stařinky
Jídlo a pochutiny
Hry a hračky

Úvodní stránka

Archivy

květen 2006
duben 2006
březen 2006
únor 2006
leden 2006
prosinec 2005
listopad 2005
říjen 2005
září 2005
srpen 2005
červenec 2005
červen 2005
květen 2005
duben 2005
březen 2005

Ostatní

RSS verze
Vzkazovník

Odkazy

Anička
Přáníčka
Ztráty a nálezy
MMORPG diskuse
Rubies of Eventide
Google - přítel v nouzi
Muzika zadarmo
Gugu deník
Výbušný blog

bloguje.cz

TOPlist

Upozornění

Tento webový prostor vyjadřuje soukromé, necenzurované a povětšinou příčetné názory autora. Konzumace obsahu tohoto blogu je zcela dobrovolná, pokud vás publikovaný obsah nudí, uráží nebo znepokojuje, doporučuji návštěvu Alík.cz.